Odszkodowanie od przewoźnika: zagubiony bagaż, odwołany lot

Czy strajk legalny, czy nielegalny, odszkodowanie za utracony lot jest należne.
17 września 2018
Jakie prawa przysługują pasażerowi w przypadku zakłóceń w podróży?
17 września 2018

Odszkodowanie od przewoźnika: zagubiony bagaż, odwołany lot

Co i kiedy przysługuje pasażerom linii lotniczych – co warto wiedzieć i jak skutecznie walczyć o swoje prawa, radzą radca prawny Andrzej Mikulski oraz radca prawny Anna Dziuba z Kancelarii Mikulski i Wspólnicy z Krakowa.

Samolot przestał być luksusowym środkiem transportu. Latamy więcej, chętniej i dalej. To wygodny, bezpieczny i szybki środek transportu. Ale opóźnione lub odwołane loty, kilkugodzinne oczekiwanie na lotnisku na połączenie, zagubiony lub zniszczony bagaż, potrafią zepsuć urlop. Plany mogą nam pokrzyżować także strajki personelu pokładowego.

Dlatego przed podróżą warto poznać przepisy regulujące obowiązki linii lotniczych względem nas pasażerów w różnych sytuacjach i dowiedzieć się, jak walczyć o swoje prawa w tym o uzyskanie rekompensaty pieniężnej.

Zniszczony lub zgubiony bagaż

O odpowiednim zabezpieczeniu bagażu należy pomyśleć przed rozpoczęciem podróży. Etykietę z danymi osobowymi i kontaktem dobrze jest umieścić w środku, jak i na zewnątrz bagażu, na wypadek, gdyby zewnętrzna część została zniszczona. Warto również zrobić zdjęcia zawartości spakowanej walizki, to ułatwi zgłoszenie przewoźnikowi lub ubezpieczycielowi zaginionych przedmiotów.

Obowiązki przewoźników lotniczych w przypadku opóźnienia, zagubienia lub zniszczenia bagażu reguluje Konwencja Montrealska. W przypadku utraty lub uszkodzenia bagażu, lub gdy wystąpiło opóźnienie w jego dostarczeniu, pasażer może mieć prawo do odszkodowania w wysokości maksymalnie do około 1200 Euro. Jednakże realna kwota, którą dostanie pasażer, zależy już od konkretnych linii lotniczych

Pasażer, który zorientuje się, że jego bagaż uległ zniszczeniu lub zagubieniu w pierwszej kolejności będąc jeszcze na lotnisku, powinien zgłosić się do biura obsługi w hali przylotów i wypełnić formularz nieprawidłowości bagażowej tzw. PIR. Następny krok to złożenie reklamacji do linii lotniczej z zachowaniem następujących terminów:

Powód reklamacji – Termin na złożenie reklamacji

Zniszczony bagaż – 7 dni po otrzymaniu bagażu

Utracona bądź zniszczona zawartość bagażu – 7 dni po otrzymaniu bagażu

Opóźniony lub zagubiony bagaż – 21 dni po wykonanym locie

(Utrata bagażu – zyskuje status oficjalnie zagubionego po upływie 21 dni) Niezwłocznie, jak tylko oficjalnie zostanie uznany za zagubiony

W piśmie reklamacyjnym warto ubiegać się o: zwrot kosztów za zakup niezbędnych rzeczy podstawowego użytku, których pasażer został pozbawiony na skutek utraty bagażu (przybory toaletowe, kosmetyki, bielizna itp.); zwrot części kosztów wymiany lub naprawy uszkodzonego bagażu; zwrot kosztów transportu, w przypadku konieczności osobistego odbioru odnalezionego bagażu.

Składając reklamację, trzeba być gotowym na to, że przewoźnik lotniczy zażąda przedstawienia szeregu dokumentów, takich jak: złożony formularz PIR, karty pokładowe, etykiety bagażowe, potwierdzenie opisanych powyżej poniesionych kosztów, zdjęcia potwierdzające uszkodzenie bagażu lub jego zawartości.

Uwaga! Linie lotnicze w regulaminach przewozowych wyłączają zazwyczaj swoją odpowiedzialność materialną za cenne przedmioty wkładane do bagażu, takie jak sprzęt elektroniczny, fotograficzny, biżuteria czy gotówka. Tego rodzaju przedmioty należy spakować do bagażu podręcznego lub dodatkowo ubezpieczyć.

Źródło:

www.dziennikpolski24.pl

http://www.dziennikpolski24.pl/aktualnosci/gospodarka/a/odszkodowanie-od-przewoznika-zagubiony-bagaz-odwolany-lot,13150046/