Jakie prawa przysługują pasażerowi w przypadku zakłóceń w podróży?

Odszkodowanie od przewoźnika: zagubiony bagaż, odwołany lot
17 września 2018
Odwołane loty Rynair
17 września 2018

Jakie prawa przysługują pasażerowi w przypadku zakłóceń w podróży?

Opóźnienie czy odwołanie lotu wiąże się z różnymi uciążliwościami dla pasażerów jak np. z: koniecznością zorganizowania dodatkowego, nieplanowego posiłku, noclegu lub transportu. W takich sytuacjach pasażerom przysługuje prawo do uzyskania opieki od przewoźnika.

Linie lotnicze są zobowiązane do bezpłatnego zapewnienia pasażerom:

  • posiłków i napojów w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania,
  • zakwaterowania w hotelu w przypadku: – gdy występuje konieczność pobytu przez jedną albo więcej nocy, lub – gdy zachodzi konieczność pobytu dłuższego niż planowany przez pasażera,
  • transportu pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania np. hotelem,
  • pasażerom przysługują także dwie rozmowy telefoniczne, dwie przesyłki faksowe lub e-mailowe.

Jeżeli powyższe świadczenia nie zostaną pasażerowi zapewnione i będzie on musiał o nie zadbać we własnym zakresie, warto zachować paragony i rachunki – przysługuje bowiem zwrot poniesionych kosztów. Prawo do opieki przysługuje zawsze, niezależnie od powodu zakłóceń w locie i winy linii lotniczej.

Uwaga! Skorzystanie z prawa do opieki nie pozbawia pasażera prawa do ubiegania się o odszkodowanie lotnicze.

Kiedy można domagać się odszkodowania za opóźniony lub odwołany lot?

Przepisy unijne wprowadzają jednolite zasady ochrony praw pasażerów linii lotniczych. Możliwość ubiegania się o odszkodowanie dotyczy wszystkich przewozów lotniczych z lotnisk na terenie UE do docelowych portów lotniczych położonych wewnątrz UE lub poza jej obszarem, a także lotów spoza terenu UE do portów lotniczych na terenie UE, ale w tym drugim wariancie tylko wtedy, gdy przewoźnik obsługujący lot posiada ważną licencję na prowadzenie działalności wydaną przez jedno z państw członkowskich.

Odszkodowanie od linii lotniczej przysługuje w przypadku:

  • opóźnienia lotu (opóźnienie musi wynosić minimum 3 godziny);
  • odwołania lotu (z wyłączeniem sytuacji, gdy przewoźnik poinformuje o odwołaniu lotu z odpowiednim wyprzedzeniem lub zapewni alternatywny lot);
  • odmowy przyjęcia na pokład wbrew woli pasażera (np. w sytuacji, gdy przewoźnik podstawił zbyt mały samolot, aby pomieścić wszystkich pasażerów danego lotu).

Odszkodowania można domagać się w trzech różnych wysokościach – 250 euro, 400 euro, 600 euro – w zależności od długości lotu, który został zakłócony. Przy obliczaniu kwoty bierze się pod uwagę odległość pomiędzy miejscem wylotu, a docelowym miejscem lądowania (zasada ta dotyczy również lotów z przesiadką).

Uwaga! Odszkodowanie przysługuje indywidualnie każdemu pasażerowi, także niepełnoletniemu. Przykładowo, dla rodziny czteroosobowej lecącej z Krakowa do Lizbony suma odszkodowania może wynieść 1600 EURO (4×400 euro).

Loty czarterowe – kto wypłaci odszkodowanie?

Możliwość otrzymania odszkodowania za opóźniony lub odwołany lot albo odmowę wpuszczenia na pokład samolotu dotyczy każdego rodzaju lotu — czyli lotów krajowych, międzynarodowych (także z przesiadką), rejsowych, czarterowych oraz lotów tanich przewoźników.

W przypadku lotów czarterowych, które najczęściej wykupowane są w biurze podróży – zazwyczaj w pakiecie z hotelem, wyżywieniem i opieką rezydenta – adresatem roszczenia o odszkodowanie nadal pozostaje linia lotnicza, która obsługiwała dany lot. Biuro podróży jest bowiem jedynie pośrednikiem sprzedającym bilety lotnicze i nie odpowiada za zakłócenia w podróży samolotem. Część biur podróży pomaga natomiast w dopełnieniu formalności niezbędnych w procesie ubiegania się o odszkodowanie.

Źródło:

www.dziennikpolski24.pl

http://www.dziennikpolski24.pl/aktualnosci/gospodarka/a/odszkodowanie-od-przewoznika-zagubiony-bagaz-odwolany-lot,13150046/